Canalblog
Editer l'article Suivre ce blog Administration + Créer mon blog
Publicité
ANGELETS DE LA TERRA
ANGELETS DE LA TERRA
ANGELETS DE LA TERRA
  • Angelets de la Terra, association culturelle de Catalogne Nord, crée en 2001 pour promouvoir la langue et renforcer les liens avec le reste des Pays Catalans. Contactez-nous! www.angeletsdelaterra.com Tél: 0033-668.898.271 ramon@angeletsdelaterra.co
  • Accueil du blog
  • Créer un blog avec CanalBlog
Newsletter
Archives
28 septembre 2014

Entrevista en català -et interview en français- sobre Canten Giné

 

sabench figueres

 

Vet aquí una entrevista feta per "L'archipel contre attaque" del cantautor rossellonés Pere Figueres que explica prou bé el projecte d'homenatge dels Països Catalans a Joan Pau Giné. Li dono les gràcies d'esmentar la sinseritat profunda de la meva feina.

 



Quan vaig demanar a la filla d'en Giné l'autorització de fer un CD homenatge amb el Col.lectiu Joan Pau Giné en gener de 2013, ja tenia com objectiu obrir el projecte a formacions de tots els Països Catalans. 

Sempre he tingut clar que l'obra poètica d'en Giné no té fronteres i és tan riqua que pot interessar molta gent més enllà de Bages, el seu poble d'origen. També tenia clar que de l'altra banda de la frontera no conéixien Giné i que a Catalunya Nord l'havien oblidat en un calaix. Fins i tot els qui l'havien conegut desvaloraven, sense males intencions, la qualitat real del seu llegat poètic i musical per culpa de tot un trauma que ve de lluny i que en Giné pot ajudar a curar ara que es de nou entre nosaltres.

 

Li dona molta més força posar endavant la seva obra amb la veu de nous grups de la Catalunya Nord (vaig escollir els millors del Col.lectiu Joan Pau Giné), i amb artistes de qualitat de la Catalunya dels Sud, del Pais Valencià, de totes les Illes Balears, d'Andorra, de la Franja de Ponent i de l'Alguer.

 

L'estiu de 2010, quan vaig crear el Col.lectiu Joan Pau Giné tenia un doble objectiu: revifar la creació musical en català a la Catalunya Nord i fer conéixer en Giné. Em va semblar que l'un no podia anar sense l'altres.

En un principi, vaig centrar la meva feina en motivar 80 formacions de Catalunya Nord en fer com a minim una gravacio en català. No vaig imposar de versionar Giné, ni tampoc vaig imposar rés fora de cantar en català encara que molts ni el sabien parlar. No es pot anar amb moltes exigències quan només queda un grapat de grups que canten en català.

En un segon temps, quan ja havia creat una base sòlid, vaig decidir obrir a la resta dels Països Catalans. L'objectiu erà desmostrar que no és perqué un projecte surt de la Catalunya Nord que no farem participar els altres amb qui compartim una mateixa llengua i les seves variants dialectals. No és perqué Giné s'expresava en rossellonés que no arriva als altres. I també volia mostrar "als altres" que Catalunya Nord té el seu paper a jugar i que té artistes qualitat que valoren el català. Sembla que els meus objectius pedagògics funcionen però encara no ha fet taca d'oli ja que, de moment, no està previst fer els grans concerts com caldria, en homenatge a Giné, a Perpinyà i Barcelona. 

 

"Ara es l'hora d'en Joan Pau Giné!" interview Etienne Sabench et Pere Figueres interview par Nicolas Caudeville

 

Publicité
Commentaires
Publicité