9


1) IFANTESA I ADOLESCENCIA

3 d’octubre de 1947, naixement de Jean-Paul (que esdevindrà més tard Joan Pau) a Bages, en el Rosselló. La seva mare, Etiennette Fabre, és comerciant i el seu pare, Joan Giné (originària de la Serra, província de Tarragona) és un agricultor.

Jean-Paul va en primària a l'escola pública.

Educació secundària en curs complementari de Tuïr.

Anys 1963-1965: educació secundària a l'Institut Aragó de Perpinyà.

Va participar en la creació de l'associació "Charles Fourier." Primers contactes amb la cultura catalana a través d'una conferència de Pau Roure (pare de Jaume Roure, tinent d’alcalde de 1993 a 2014) sobre els Almogàvers. La seva activitat és centra en la cançó i la música donant una conferència sobre Georges Brassens.

Giné

El 1966, crea el "Teatre de les Aspres" (esbossos, cançons, recital de poesia) i compleix amb Pierre Figueres, de PontellàJean-Paul i Pierre encara no són Joan Pau i Pere. Tots dos canten en francès, els primers els seus propis textos i també "El Desertor" de Boris Vian, popularitzada per Serge Reggiani; el segon canta textos gairebé exclusivament d’en Brassens, però ja ha inclòs en el seu repertori "Al vent" d’en Raimon.

A favor de la cançó amb lletra poètica i de rebel·lió, en contra de la moda "-" (de la música pop).

Curta estada a París amb el seu cosí Guy Trilles. Treballen a les « Halles » com a manipuladors que transportaven mercaderies des de l'exterior cap a l'interior dels pavellons.

 

2) LYON, NANTUA, MONTPELLER

El 1967, va deixar Bages per fer estudis superiors.

En primer lloc a la Universitat de Lió, anys 1967-1968; es va matricular a la Facultat d'Arts i Humanitats a la secció "Psicologia".

Esdeveniments de "maig 1968": es va traslladar a París amb Guy Trilles.

Anys 1969-1970: es va matricular a la secció "Literatura Moderna".

Finança els seus estudis treballant de supervisor escolar a l’Institut de Nantua (Departament Ain), i en algun moment, en una empresa que fabrica de matalassos de metall.

Anys 1971-1972: se'n va anar a la Universitat de Lió i Montpeller, secció "Literatura Moderna".

Segueix treballant en diferents establiments del Roine.

Durant aquest temps, Giné va perfeccionar la seva pràctica de la guitarra i escriure cançons en francès. Durant els períodes de vacances a Bages, es va adonar d'un auge en la cançó català del nord.

 

 

3) ANYS "ADIU ÇA VA"

Anys 1973-1982: retorn a casa d'estiu de 1973, després de sis anys d' "exili".
Giné és emprat pel Ministeri d'Educació com un substitut docent a la Guingueta d'Ix (Bourg-Madame), OcejaSant Pau de Fenolhet, Tuïr i Bompàs.
Va ser durant aquest període d'uns deu anys que afirma el seu desig d'escriure cançons i viatjar pels pobles per cantar.
A més de Pere Figueres, el vell amic de la banda "Guillem de Cabestany", el primer grup d'activistes dels cantants de "Nova Cançó", va conèixer a molts dels que expressaven la vitalitat creativa de parla francesa: Antoine Candélas, Serge Llado, Guy Jacquet, Philippe Olivier, François Desnuelles.
S'uneix amb el "Théâtre de la Rencontre" i la "Comédie du Roussillon", de Jean Darie et Marie Rouvray.
No va tardar molt de temps per passar al català.

2

Al juny de 1975, sota l'ègida dels "Amis de Truc", canta primers textos seus en català, incloent-hi "L'Adam", en un cabaret a Argelers de la Marenda.
1976 és l'any de la seva "conversió" al català. Es va unir al grup "Guillem de Cabestany".
Fa la primera part d'un concert de Pi de la Serra al Palau dels Congressos de Perpinyà, apareix en el cartell de la segona edició de "Les sis hores de cançó" al Palau dels Reis de Mallorca, canta al "Marché de Gros" sota la carpa del "Grain de Sel".
L'1 de desembre, primer concert en solitari a Sant Nazari de Rosselló i obté la seva verdadera consagració en la nit de Nadal a Toluges.

11


El 1976, la premsa parla d'en Giné. El diari "L'Indépendant" (de Perpinyà) publica el 19 de desembre les paraules de la cançó "El cuc" i en la seva edició del 8 de gener de 1977, fa una llarga lloança escrita pel cantant Antoine Candélas, amb el títol "Les mots de Joan Pau Giné". El 30 de juny, el mateix diari va publicar un àlisi de l'escriptor Pere Verdaguer "A propos de Joan Pau Giné et la nova cançó rossillonesa" ("Sobre Joan Pau Giné i la nova cançó rossellonesa"); seguit, el 2 de desembre d'una breu entrevista recollida pel poeta català Joan Morer (de l'associació de Ribesaltes "Llavor").
Per tant, sol o en "tàndem" (amb Maria Andrea, Pere Figueres, Joan Cayrol, Teresa Rebull o Toni Montané), actua en els pobles de Catalunya Nord, entre quaranta i cinquanta cada any. Participa en "Festes Majors", en els mítings de solidaritat social, sindical o política.
Es va convertir en un "actor" capdavanter del paisatge musical nord-català.

 

Organitza, a finals de juny i principis de juliol de 1977, el "Primer Festival de Cultura Catalana" a Bages. El seu èxit popular mostra que el cantant poeta també és capaç d'imaginar i realitzar projectes molt ambiciosos.


Per exemple, reunirà representants de la creació en català (cançó, teatre ...) amb l'avantguarda artística. Jean-Louis Vila, Michel Fourquet, Marc FourquetPatrick Gifreu participaran en aquest primer festival.

El català, és cert, era de moda en aquest període. El lema "Volem viure a país" estava en l'aire, Catalunya Sud en efervescència i localment les associacions "autonomistes" i "independentistes" que feien sentir les seves reivindicacions a través de "La Falç" eren particularment actius. D'altra banda, el P.C.F. la P.S.U. i fins i tot L.C.R. la C.G.T. o C.F.D.T. amb posicions i comportaments diferents, no giraven l'esquena a aquestes reivindicacions "catalanistes" o "regionalistes" de finals de 1970, que són els de la denúncia d'un cert tipus de desenvolupament turístic costaner, les lluites ambientals i antinuclears (per exemple a Illa 'de Tet'), de defensa dels empleats de les empreses en perill (per exemple, "Punto Blanco" i, una mica més tard, les nines "Bella").

Uns anys de militància potent, durant els quals, amb una guitarra i una cadira, Joan Pau Giné va cantar: "L'allioli", "Pensa te", "Parla-me diguis-me coses", "L'Adam", "El cuc", "El meu país", "Cremat l'home", "Adiu ça va"...

10

 

"Adiu ça va" : El títol no és irònic. Aquest és un període de gran intensitat, de compromís militant, d'activitat d'ensenyament i artística, pero també d'equilibri emocional i familiar. Giné va conèixer la seva parella Malou, que ajudarà a la tècnica en els seus concerts.

El 1978, llançament del seu primer disc LP "Adiu ça va" editat per el "Verseau" de Tolosa. L'enregistrament del disc va tenir lloc a l'església d'Ortafà.

El 18 de maig de 1979, va néixer la seva filla Lea.

El 1980, va publicar amb els seus amics Etienne Sabench (Esteve és president de l'Associació "Adiu ça va" que va organitzar "Canten Giné" amb els Angelets de la Terra/Col·lectiu Joan Pau Giné, homenatge dels Països Catalans a Giné, a partir del 2013) i Gerard López, un llibre per a nens en edat escolar "Els llibrets de Titella" (Edicions "Le Chiendent").

Per tant, reitera el seu compromís amb la variant rossellonesa del català que va despertar polèmica en la qual comptarà amb el suport de figures com el científic Gérard Vassalls, l'arquitecte arqueòleg Roger Grau i fins i tot el professor i escriptor Pere Verdaguer, que va posicionar el català d'en Giné en el corrent popular de "Un tal" (o Albert Saisset, poeta nord-català del segle XIX).

1

 


Organitza en Elne, un Festival de Cultura català, seguint el model de la de Bages.

El 1981 s'organitza Marquixanes, un Festival de la Cançó català. L'esdeveniment, sota una tenda de campanya, serà de tres anys.

El 1982, va dimitir de l'Educació Nacional francesa. Va acabar de fer de professor a Tuïr on va quedar de l'octubre de 1981 al febrer de 1982.
Giné s'encarrega de les terres de la família i esdevé col·laborador del celler "La Barnède". Aquesta re-arrelament amb el cultiu de la vinya el radicalitza una mica més com a catalanista, especialment després d'una estada a París, on va ser convidat a cantar i on va passar uns mesos, que no el va satisfer.
…En son sopat de Montparnasse, prendre metros cambiar de gares … ", canta Giné en una de les seves noves cançons.
Registra a la "Fonothèque" de Narbona un casset de dotze noves cançons.

9

Nadal de 1984, llançament del seu segon àlbum "Bona Nit Cargol"; Han passat 6 anys, només interromputs en l'àmbit editorial amb la publicació d'un petit fullet de lletres de cançons, que també inclou textos de Maria Andrea.

"Bona Nit Cargol" tanca el període dels anys "Adiu ça va". El títol no deixa de tenir certa ironia. Va passar el temps i van desaparèixer les il·lusions de creure que seria fàcil crear i editar en català a Catalunya Nord. Això no ha canviat 30 anys després pels músics que canten en català a l'estat francès. Desencant artístic, separació familiar, decepcions com a militant.

Es va traslladar a París on retroba amics de Perpinyà que hi van anar a provar sort: Antoine CandélasSerge Llado, l'actor Maurice Durozier i el cantant d'expressió catalana Toni Montané. Amb aquest últim, va trobar treball en l'escola on Toni fa de professor.

4

4) ELS ANYS PARISENCS 1984-1993

Giné no continuarà a tirar endavant? Ha dit adéu per sempre a Bages?

Esdevindrà un entre molts catalans exiliats a la capital, tornat al país només per les vacances, als quals havia vingut a portar diverses vegades un aire musical del país?

Comença una nova vida. Es va unir amb Dominique. És professor de matemàtiques, física i lletres a la "Cambra Sindical de Perruqueria" i la "Cambra Sindical de l'Alta Costura".
Sense abandonar la seva guitarra i escriure en català, però també en francès, idioma que torna a utilitzar més fàcilment, ara té altres interessos.

Va fer cursos de dibuix i pintura, va al cabaret, llegeix cada vegada més llibres de ciències socials. No ha abandonat el gust per la psicologia.
El coneixement propi sempre ha estat una de les seves cares ocultes, igual que el coneixement dels altres (altres paisatges, altres llengües, altres cultures), que persegueix a través de viatges: Itàlia, Iugoslàvia, Marroc, Sàhara ...

7

23 setembre 1986: Naixement de la seva filla Maria.

El 1988 va assistir a classes de Alfonso Caycedo, neuropsiquiatra colombià, fundador de la sofrologia (una filosofia de la salut feta d'exercicis físics i mentals).

El 1990 obté el diploma de sofrologia a Andorra i això li permet obrir una oficina. Preveu, a partir d'aquest moment, la pràctica professional de la sofrologia quan tornarà al país i particularment a Bages.

8 agost 1991: naixement del seu fill Simó.

Aquest mateix any, va fer un programa a "Ràdio País" (a París) que va batejar naturalment "Adiu ça va". Conta històries (aspecte poc conegut de la seva creativitat) i rep cantants de Perpinyà i Barcelona.

1

Torna al país per les vacances o les veremes. Torna a l'acció militant? Nostàlgia del Canigó i de la Mediterrània?


L'explosió musical, l'edat d'or de la dècada 1970-1980, ja s'ha acabat.
Jordi Barre es manté al capdavant de la cançó en català, però gairebé sol. Giné observa amb satisfacció l' "èxit" d'un dels seus compatriotes de Bages, Albert Bueno... No obstant els afeccionats d'en Giné no el van oblidar. I en té molts, més enllà de les disputes lingüístiques insignificants. Ell té amics a tot arreu: a "Ràdio Arrels" (Pere Manzanares), a "Radio France Roussillon" (Gerard Jacquet, Norbert Narach, Esteve Valls), a les edicions "Trabucaire" (Robert Avril), en associacions culturals, entre organitzadors d'esdeveniments populars.

Entre 1985 i 1993, el criden almenys un cop l'any per actuar a Catalunya Nord.

1985 és convidat pel club "Amics dels Poetes" del CDACC, organitzat pel poeta Joan Iglesis a Perpinyà.

1989 és convidat pel cabaret "Le clin d’oeil" de Ria. Va crear la fórmula de "Ollada Espectacle" que va tornar a organitzar en el mateix poble anys després l'Enric Balaguer en un concert amb Comelade i Jacquet.

7

En 1991 és convidat al festival de Toluges "Pau i Treba de Deu", poble amb el qual sempre va mantenir l'amistat (amb el de Sant Nazari de Rosselló) perquè hi havia iniciat a cantar en solitari el Nadal de 1976.


El març de 1993 va ser convidatr a cantar al Parc de Clairfont de Toluges per la tradicional "Calçotada" de l'associació "Arrels".

1993: va ser convidat a finals de maig per l'associació del Mil·lenni del Castell Medieval de Castellnou.

5) LA MORT DEL POETA

El 1993 va morir en un accident de trànsit, el retorn a París.
Va ser el dia després del seu recital a Castelnou.

 

----
Totes les notícies "Punt Revista Catalunya Nord" a "The Independent" a través de tots els dies "AVIU" de Barcelona i la ràdio local dedicat als seus llargs articles desaparició i nombroses emissions. La multitud es va reunir per al seu funeral a Bages mostra la importància de Joan Pau Giné, aquest cantant, vi de les persones, que van romandre fidels a ell, sobretot durant els disset anys dedicats a servir en el seu mitjan bohemi ,
La meitat filòsof, la tendresa i la malícia clavat als llavis i als ulls, la cançó català.

Llàstima que si alguna disputa el títol de poeta, el penalitzat pel seu ús tan viu i tan barroc català, ¿i què si alguns argumenten que una entrada legítima en antologies o enciclopèdies, per a nosaltres ha estat i seguirà sent el "rialler merla" del "Temps de cireres" de Jean-Baptiste Clément, presa per un d'aquests trobadors que tenien vint anys i tota la generositat joiosa de "Maig del 68".

Per a nosaltres, Joan Pau Giné romandre molt de temps meravellós "Felicitat camarada".

La veu de Joan Pau es va quedar en silenci i amb ella també la de "xirment", el "cargol", el "CUC" ...

>>> Algunes bones paraules de Joan Pau Giné

"Frances parlar Calç, i sobretot callar"

"Fòrums Seu com lleves" (vexat, li Quan una furgoneta de policia refusar el post in Una rotllana de Sardana)

"(...) Que Jo pensi és el no català cosa Altra que emoció. Això és el català. Isa emoció. Endefora de aixó hi ha català no, no francès hi ha, ha hi res res no. (...) "

>>> Joan Pau Giné considerant

Nit Bona té Tothom: fa mi Ser plaer aqui amb vosaltres Aquesta nit. Jo em DIC Joan Pau Giné. (Amb aquestes paraules va començar els seus recitals).

Com tots els que som aquí, sento que no he de triar la meva llengua materna, en aquest cas, era català.
També per la cultura francesa, em van dir que la història de la Caputxeta Vermella qui immediatament em va donar una erecció i múltiples fantasies de la qual ha pres la forma d'una cançó: La roja capuxeta.

Vaig néixer a prop de Perpinyà, en un poble que s'assembla a tots els pobles amb els ulls, la boca, el nas, les orelles i els carrers que parteixen de la plaça pública i arribar lluny. El meu poble es diu Bages: Bages.

Al meu poble hi havia una escola on es podia viatjar durant 16 anys, encara assegut. Ens vam conèixer a gent d'altres llocs que havia viatjat, que, des de fa diversos segles. Amb noms que fan olor suburbiPirroHermioneAggrippine, Nero ... persones que no es preocupen per la boca fins a la poesia. Aquesta és la classe: El grec.

Estic en la meva bicicleta i em passeig en silenci. Els meus pneumàtics són plans, i ho saben. No tinc la intenció d'anar cap avall. Sóc massa mandrós. De totes maneres, la primera per agafar el son desperta una altra: s'adiu allà.

>>> Entrevista

"Aquells que somien amb un país català i el llenguatge català serà somiar sense mi", Joan Pau Giné.

La tossuderia, la insolència, sinó també una passió sincera i forta. Rosselló bé val una missa. Canta, de totes maneres, ja que durant 5 anys.

- Podem parlar d'un públic per a la cançó català?
JPG: El públic realment existeix. Però sovint està mal informat publicitairement manca d'una xarxa seriosa de les persones que s'ocupen de l'organització a nivell local. Un bon relleu, seria comitès dels partits, o les associacions culturals i esportives.

- I les organitzacions, per exemple polític?
JPG: Quan ens necessiten ens diuen, però en la pràctica, en l'àmbit municipal que ocupen, la cultura pura no sembla interessat. De fet, nosaltres, cantants, servim les causes però no serveix a la causa de cantants.

- ¿Ha notat un canvi en el seu públic, ja que els seus primers recitals?
JPG: Al principi, la gent va venir a escoltar a mi ... però a riure. Escoltar a algú cantar en català divertida. Recordo cantar "El meu país" amb un riure de cada vers. Va ser molt dur! Ara l'actitud és diferent: l'atenció més profunda recepció íntima.
Aquest ja no és el gran riallada, ens vam adonar que es pot dir en català, les coses serioses. L'aplaudiment es va fer més amigable.

- Cantar sol, no és una discapacitat?
JPG: Per a mi, no és un problema. Per al públic, amb seguretat, un grup, com Agram o el amb oli llanterna Pa, gaudeix d'una reputació, una aura.
Però no té per què portar-lo. No obstant això, cantar només implica que tenim un repertori de temes i melodies tant riques i variades i, sobretot, que un és físicament molt en forma.

- Vostè va triar per expressar-se en un català que en alguns cercles era severament condemna. Per què aquesta tendència?
JPG: La cançó s'utilitza per a la comunicació. També pot tenir un efecte estètic. Per a mi, no hi ha llengües pures i idiomes impurs. Hi ha més d'un llenguatge que permet la comunicació; Em col·loco en aquest idioma i no tinc cap problema de comunicació i enteniment.
Però la comunicació resolta, és possible anar més enllà, a l'estètica, a saber, la bellesa formal i el contingut substantiu de la cançó. En aquest punt, m'adono que l'idioma que parlem Roussillonnais permet un acostament i una entrada poètica i profunda atapeït que qualsevol altra. La poesia té més a veure, em sembla, amb la sensibilitat col·lectiva d'un poble amb la qualitat d'un idioma.

- Però aquesta elecció no hi ha un límit d'expansió que sembla lògic a Catalunya Sud?
JPG: Sempre he apreciat com Raimon Llach. La primera és de l'Empordà, l'altre valencià. Hi ha moltes diferències entre el Llach català i el de Raimon entre la mina i Llach o Raimon. Però que jo sàpiga, mai ha negat Raimon pretext que el seu llenguatge no era la de Llach. De fet, es nega Roussillonnais català. Però en el fons, potser és menys el llenguatge de raons polítiques per aquest estat de coses.
Rosselló, en canvi, porta a l'esquena un enorme complex (per la meva part, tinc la intenció d'assumir plenament). És una vella història. Un cop, va pensar resoldre aquest complex mitjançant l'adopció dels francesos. Ara universalment, ha dissenyat una opció a Barcelona. ¿No és curiós que en ambdós casos la Roussillonnais utilitza un llenguatge extern?

- No el que disposa per tant oberta a les crítiques que li han fet recentment roussillonisme estreta?
JPG: El no poder ser un i indivisible, el català està en els meus ulls tot el català que es parla en diferents llocs. Fronteres són certament mal definits, però on està, em sembla precisament el català ric amb totes les seves diferències i els seus dialectes. Favor català sobre els altres, no és ni més ni menys, al centralisme.
De la mateixa manera hi ha diversos Països català, hi ha diversos idioma català.

- ¿Accepta la imatge del cantant populista que col·loca al costat de l'altre a vostè sovint?
JPG: El terme populista no vol dir res. El problema per un cantant d'avui és d'interessar al públic. Sempre he aprofitat. Les meves cançons més antigues, com la més recent, són part d'una generosa filosofia de viure i ser. Els que em gratificar qualificador populista, és en general els intel·lectuals. La meva experiència com a cantant en contacte amb el públic, em va mostrar que es necessita més temps per a un intel·lectual per entendre certes coses i, de nou, un mai està segur que ell els entenia. Mentre que els intel·lectuals posen una paraula, vaig posar tot el pes de la meva sensibilitat, el meu compromís.

- Quin compromís?
JPG: Ser compositor d'avui és donar un testimoni de l'ésser humà en el món. Política, per a mi, és un epifenomen, un fenomen de superfície.

- Com s'obté la paraula autonomia, la independència i la reunificació?
JPG: Sempre un mateix temperament, independent i anti-estat.
(Entrevista recollida pel seu amic Jacques Queralt)

>>> Sobre Joan Pau Giné i el seu lloc en la "Nova Cançó"

Joan Pau Giné representa qualsevol Roussillonnais podria arribar a ser si ell va cedir a l'auto-preservació de la seva llengua i cultura, és a dir, per portar les seves lletres a les seves pròpies paraules, agafar una guitarra i s'aixecaran al carrer com ens agradaria aprofitar bastó de pelegrí - injustament deixat fora - de predicar les "rossellonès" ... en compte que no estem fent per ser ni músic ni poeta, sense atrevir-se a parlar català ... o, francament, a no celebrar aquesta explosiva combinació de talent i el coratge que el va portar a fundar la seva acció Giné cantar, això és gairebé deu anys. Va triar el camí traçat per Albert Saisset (Un tal) en dir que no a la "normatiu" per afirmar la seva adhesió a la plana català Rosselló. És un intent de còpia de seguretat i recuperació d'un llenguatge específic (dialecte) abans que la d'un idioma.
Impressió Giné cant, que és una mica el que un pot experimentar davant d'una "força tranquil·la". Assegut en una cadira que sembla haver estat la seva, que acaricia un ritme constant d'una guitarra rapat no-res a les seves mans caleuses rural ... i la seva veu, com una sentència seriosa, recta com una agulla, bellugant públic. Té un vocabulari i imaginació que semblen provenir de la seva simplicitat. Joan Pau Giné aprofita profunditat que s'apodera de l'oient reticents ... just després que l'humor ha desarmat ... L'art de Giné que ens riem de les nostres pròpies debilitats quan hauríem de plorar. Pot en aquest sentit comparar-se amb Molière, «un Molière que canten en català" ...
Altres textos de caràcter Giné està contingut en el fet que estan dissenyats en català ... El públic reconeix Giné escoltar la seva
Orella aborigen.
De la unitat "Bona nit cargol" recentment hem lliurat en el seu primer enregistrament, "s'adiu, ho farà," han passat uns cinc anys ... Es troba entre aquests dos "moments" un desig de musical d'Obra .
Quant als seus versos, que són com el raïm en els tancs que vindrien de la nostra memòria, mentre que l'esperança de que la beguda ha de néixer en el grau. El "Bona nit cargol" vintage revela el rostre d'un poeta més compromès en la tendresa que sent per la seva terra ... una cara que sap mantenir l'aspecte de la sensibilitat.
(Joan Iglesis, El jardí dels poetes)

>>> Testimonis

... Una altra clau de l'èxit Giné és probablement a causa de la seva actitud ideològica.
De la mateixa manera que es manté prop de la gent quant al seu llenguatge, es troba al costat d'ell com als seus súbdits, el seu amor a la vida malgrat les dificultats, la seva sàtira. No invertir creure un profeta de la missió, que es contenta amb estar bé amb el públic, amb el qual la complicitat s'estableix entre els participants d'una vetllada al costat del foc en els vells temps. I llavors, junts, pensem sense consignes sobre la situació, que podríem fer per fer una mica millor en aquest cas per fer una mica millor com a catalans. I aquest contacte, aquest intercanvi no surt de les revelacions, però el simple coratge per continuar la tasca al dia següent. Igual que els catalans de feina a fer, no hi ha una gran actitud?
(Pere Verdaguer, professor - escriptor)

Si hagués de parlar tres paraules de Joan Pau Giné jo diria, de la ment, el cor, la qualitat (aquesta última paraula és el resultat lògic dels dos primers).
En una paraula? Un home! Un home del poble, un home amb una petita "h", que és la seva grandesa.
(Antoine candeles)

>>&gtGiné pocs traços

1 - Una veu poderosa, un físic fornit, la poesia com un vi ranci, s'escalfa a on va.
2 - Un enorme salut, la jovialitat ple d'ironia, la bulímia simple, les coses quotidianes, consumit per una "closca de crueltat."
3 - Un cantant que registra el moviment arran de terra de la Nova Cançó.
4 - Sòlid com un cos a cos rural "Tamarut" com un mestre que vol la pedagogia és que les cançons, fresc com una alosa que es nega a cridar, aquest modern "Pere Pinya" en comptes prenen les rutes de ferri com l'autopista " català "per venir cantar i càlida català en les ranures de gran o sembrar a les orelles i els nouvinguts més joves en el departament.
5 - Valiant cor de la nova cantant català, es va apurar amb bon humor, una dosi d'ironia per "pessigar" la més bronzejada, i el flux de la tendresa devorant les fulles grogues de la nostra finals de tardor.
6 - El llenguatge de Joan Pau és el nostre, el de Rosselló, que "nosaltres" ens va deixar dir coses simples, explicar la nostra ira i les nostres alegries. Aquest Giné català va prendre com és, no en els diccionaris i llibres acadèmics, però en els nostres camps, les nostres vinyes, els nostres jardins, i ell ho fa.
Sí, ens fa, la nostra conversa perquè el seu cant és la nostra ira, la nostra somriure i potser sobretot, el nostre amor.
7 - Joan Pau, el germà, el gran-nét, nebot, cosí ... un dia ... es van adonar que hi havia retingut a la gola, la llengua, l'idioma jardí d'infants, bella llengua.
8 - poeta de la vida quotidiana, canta (inimitable) el manteniment de la pau, les reunions Tupperware femenins (que no obstant això no subsidiar)
avorriment joventut, les vicissituds de les més antigues, amor a la pàtria i "pallagostis" (llagostes), fenòmens sociològica moderna, el turisme i "Perpinyajar" (o quan el Barcelona es Shopping Center a Perpinyà) . Cançons de totes les edats, que immediatament va donar en el clau.
Vam riure, vam aplaudir, ens divertim.
L'admirador "rialler merla" de BrassensFerréBobby Lapointe, un apassionat de la psicologia i les ciències humanes sempre havia estat capaç de conrear una vena poètica de la imaginació fèrtil i entremaliat, colorit i salvatge.
La seva mort sobtada se sent profundament i va deixar un gran buit en els cors dels seus molts admiradors.
(Jacques Queralt)

-Disque 1:
Cargol nit Bona
El xirment
La marinada
El Grec
Mercedes
Els mor
Adam
Pallagostis de estiu
Vas pensar
Espieu
La nit al Frankestein
Montparnasse

-Disque No 2
El allioli
Parla diguis coses mi em
Els
 mestres Educats
El cuc
El temps dels Cireres
S'adiu vostè?
La vermella capuxeta
Peret
Registres vida
La Televisió
Hi ha té merda de març
Bages